Skuteczne narzędzia marketingu internetowego

Marketing internetowy to wszelkie działania, które mają promować daną firmę (jej produkty i usługi) on-line. Istnieje wiele różnych metod e-marketingu, a każda z nich stosowana jest przez przedsiębiorców w różnym stopniu. Niektóre metody są bardziej popularne, inne mniej – tak samo jak jedne są bardzo skuteczne, a niektóre w prawie wcale. W tym tekście przedstawimy kilka najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, które można (i powinno) stosować się w dowolnej firmie.

marketing internetowy

Pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych (z ang. SEO, czyli Search Engine Optimization) to odpowiednie działania na portalu i poza nim, którego celem jest ustawienie witryny jak najwyżej w wyszukiwaniach Google. Często jest to robione mimowolnie – np. przez używanie określonych słów kluczowych – jednak w czasach obecnej konkurencyjności w Internecie trzeba pozycjonować się „na własną rękę”. Celem pozycjonowania jest umieszczenie portalu w wynikach wyszukiwania jak najwyżej, gdyż to pierwsze miejsca zawsze odnotowują najlepsze wyniki. Wystarczy zapytać się samego siebie, w które linki wchodzimy najczęściej – w większości przypadków jest to pierwsza strona wyszukiwań, najczęściej pierwsze 3-4 wyniki. Pozycjonowanie można podzielić na:

SEO On-Page (na stronie) to wszelkie działania prowadzone bezpośrednio na portalu, m.in. zawieranie słów kluczowych, odpowiedni układ strony czy regularne publikowanie treści. SEO off-page natomiast to wszystko to, co dzieje się poza stroną, a nawiązuje do niej, czyli tzw. „link bulding”. Im częściej linkuje się nasz portal na portalach zewnętrznych, tym lepiej dla jej pozycji w Googl

Marketing internetowy a blogi

Blogi już dawno przestały być tylko sposobem na przelewanie swoich myśli na klawiaturę – obecnie są bardzo skutecznym narzędziem marketingowym, stosowanym przez małych przedsiębiorców oraz przez największych graczy światowego rynku. Zaletą blogów jest ich uniwersalność – można jednocześnie dostarczać czytelnikom wartościowych treści i do tego skutecznie się reklamować i pozycjonować (czyli prowadzić działania SEM, o których przeczytasz TUTAJ).

Blogosfera jest tak potężnym rynkiem, że można mówić o niej zarówno jako o narzędziu marketingu internetowego, jak i o zupełnie odrębnym trendem, czy nawet formą pracy. Warto pamiętać jednak, że każda forma biznesu uzupełniona o bloga będzie lepiej promowana w Internecie – inwestycja w tę formę marketingową z pewnością zwróci się z nawiązką, bo pozwala na budowanie długotrwałych relacji z klientem. Dostarczanie wartościowych treści za darmo sprzyja powstawaniu takich relacji, a to przecież długofalowość odróżnia marketing od reklamy.

Google AdWords

Wspomniany wcześniej SEM składa się z SEO (pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych) oraz z tzw. PPC, czyli płatnych reklam. Google AdWords to właśnie te płatne reklamy, które wyświetlają nam się na pierwszych stronach Google. Jest to najpopularniejszy i najskuteczniejszy sposób płatnej reklamy w marketingu internetowym, który pozwala na utworzenie spersonalizowanych treści, trafiających bezpośrednio do internautów. Najważniejszą zaletą AdWords jest wysoka skuteczność, jednak niezbędnym elementem do osiągnięcia tego jest właściwe dobranie targetu oraz stworzenie atrakcyjnej treści. Nie musimy przecież walczyć o pozycję (tak jak w przypadku SEO), a stworzyć jak najciekawszą dla odbiorcy reklamę. Zaletą jest wysoka skuteczność, jednak nie za darmo – AdWords to reklama, a za reklamę się płaci. Na szczęście model rozliczeniowe (Pay Par Click, czyli opłata za kliknięcie internauty) jest bardzo korzystny dla przedsiębiorców, gdyż pozwala na pozyskanie lead’a stosunkowo niskim nakładem finansowym.

Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane już od kilku lat goszczą na rynku marketingu internetowego, a ich wysoka skuteczność wykorzystywana jest przez wszystkich jego uczestników. Artykuły sponsorowane to teksty eksperckie, które poruszają jakieś szersze zagadnienie (problemy rynku czy jakichś branżowych zjawisk), a autorem tekstu (lub jego komentatorem) jest przedstawiciel danej firmy. Nie namawia on bezpośrednio do zakupu, nie promuje swoich usług ani produktów, ale sygnuje daną treść swoim nazwiskiem czy logiem firmy. Buduje to jego wizerunek jako znawcy, a co za tym idzie – osoby, której można zaufać. Artykuły sponsorowane to świetny sposób na nawiązanie długoterminowej relacji z odbiorcą.

Umieszczenie artykułów eksperckich może być różne. Publikuje się je zarówno w prasie klasycznej, jak i na popularnych portalach internetowych czy na blogach. Czasami są wyróżnione jako „materiał partnera zewnętrznego”, a czasami nie. Pewne jest natomiast to, że powinny się nimi zainteresować wszystkie firmy, którym zależy na skutecznym marketingu w Internecie.

Podsumowanie

Obecny rynek internetowy jest szalenie konkurencyjny, więc stosowanie rozmaitych narzędzi internetowych powinno być podstawą wszelkich działań on-line wszystkich firm w Polsce i na świecie. Nie powinno się stawiać pytania „czy stosować marketing”, a raczej „kiedy zacząć”, bo każdy kto nie idzie do przodu, ten się cofa.